נשמח לעזור לך
טלפון: 052-3228856
כתבו לי לוואטסאפ ואחזור אליכם
 [email protected]

מה הן אמונות וכיצד הן מגבילות אותנו

תהליכי למידה 

אנחנו יוצאים לאוויר העולם עם מוח רק "חצי אפוי" שצריך ללמוד דברים בסיסיים ביותר כמו איך להזיז את הגוף, איך לדבר ואפילו איך לראות. איך הוא לומד את כל זה?

המוח הוא צבר אדיר של תאי עצב שנמצאים זה לצד זה עם מעט מאד קשרים ביניהם. כשנכנס למוח מידע חדש, תאי העצב הללו יוצרים ביניהם חיבורים או קשרים חדשים. בעתיד, כשנתקל במידע דומה, הוא יזרום דרך הקשר הבין עצבי שנוצר זה עתה. זאת למידה. בדומה ליער בתולי שאין בו שבילים ואלה נוצרים בעקבות שימוש חוזר של בעלי חיים, ככל שאנו מתרגלים יותר את הדבר החדש שלמדנו, הקשר הבין עצבי מתחזק והמידע זורם ביתר קלות. 

מוחם של תינוקות לומד הרבה יותר מהר מאשר מוחם של אנשים מבוגרים. אומרים עליו שהוא כמו ספוג. מה ההבדל בין המוח התינוקי/ילדי למוח המבוגר? מחקרים גילו שמוחם של תינוקות עד גיל שנתיים נמצא בעיקר במצב דלתא. דלתא זו פעילות מוחית איטית (0-3 הרץ). עד גיל 6 המוח נמצא בעיקר במצב תטא (4-7 הרץ). עד גיל 12 לערך מצב אלפא הוא הדומיננטי (8-13 הרץ) ומגיל בת מצווה יש לנו מוח של בוגרים שפועל בעיקר במצב בטא (14-28 הרץ).
זה אומר שאם אנחנו רוצים לחזור ללמוד כמו ספוג, כדאי לנו למצוא דרך להעביר את המוח חזרה למצב דלתא/תטא.

איך אנחנו יודעים מה ללמוד (ומה לא)?

ההורים הם אחד המקורות המרכזיים שלנו. אנחנו פשוט מחקים אותם והם בתגובה נותנים לנו פידבק. חיוך, חיבוק, מילה טובה, או נזיפה, החמצת פנים, התעלמות. הפידבק הזה מראה לנו איזו למידה לחזק ואיזו לא. 

מה הן אמונות ובמה הן שונות מלמידות?

חוקרי מוח מצאו שהמידע שאנחנו קולטים הולך בו זמנית למספר אונות במוח. חלק מאונות המוח מפענחות את המידע וחלק מפרשות אותו. כלומר, חלק אחד מזהה ואומר – זה קפה. וחלק אחר אומר – אני חייבת קפה. למה חייבת? כי המוח שלי מפרש את הקפה כמשהו חיוני או מועיל עבורי. אלמלא פירשתי את המציאות, לא הייתי יודעת מה לעשות עם המידע. כשהפרשנות הופכת אוטומטית ואנחנו מפסיקים לבחון אותה היא הופכת להיות אמונה.

מה ההבדל בין אמונות מודעות לאמונות לא מודעות?

החלק הארי של המוח שלנו מטפל בכל ענייני החיים שלנו מבלי להטריד אותנו. כלומר את השכל המודע שלנו. למה? 

השכל המודע הוא החלק הכי צעיר ולכאורה הכי משוכלל במוח. הוא זה שמבדיל אותנו משאר בעלי החיים. אלא שהפעולה שלו איטית ומסורבלת וגוזלת הרבה מאד אנרגיה.

לעומתו, ההכרה הלא מודעת מאד החלטית, זריזה וצורכת הרבה פחות אנרגיה מאשר המוח המודע. במקום לחשוב באופן לינארי כמו המוח המודע, כלומר במקום לקלוט פרט אחרי פרט, היא קולטת את התמונה השלמה בבת אחת. המוח המודע מסתכל על דף כתוב שורה אחרי שורה כדי לדעת מה כתוב בו. המוח הלא מודע לעומתו קורא את הכל בבת אחת. כן כן. היעילות הזאת מאפשרת להכרה הלא מודעת להיות בעלת כושר התמדה מופלא. וטוב שכך כי היא אחראית על כ-90% מכל הדברים שקורים בחיים שלנו. ואני לא מדברת רק על הפעלת כל הביוכימיה והפיזיולוגיה של הגוף, אלא ממש על הזהות שלנו. היא דואגת שנהיה האדם הזה ש: 

  • אוהב אנשים ודברים מסוימים,
  • שקל או קשה לו לקום בבוקר,
  • שמגיע בזמן או מאחר
  • שיש לו חוש הומור טוב או קצת צולע וכו'.

אם המוח המודע היה מנסה לנהל את כל זה הוא מזמן היה מתייאש וגם היינו במצב של מותשות מתמדת. תחשבו על התחושה בהרצאה מלומדת באוניברסיטה שעוד רגע המוח שלכם מתפוצץ מרוב מידע. לכן עלינו להודות על קיומה של המערכת הלא מודעת. 

במערכת היחסים בין המודע ללא מודע המודע לכאורה הוא המנהל, אלא שהכוח שלו וכושר ההתמדה הלקוי שלו הופכים אותו למנהל עם סמכויות ניהוליות מאד מוגבלות. אני יכולה לכוון את השעון שלי כל בוקר לשעה חמש ולהיות נחושה לצאת לריצת בוקר. כל עוד ההכרה הלא מודעת שלי לא נרתמת לעניין – אחרי בוקר או שניים הסיפור הזה ייגמר.

מה הן אמונות מגבילות?

כל עוד האמונות הלא מודעות שלנו מובילות אותנו לאן שאנחנו רוצים להגיע – הכל טוב. אבל כשאמונה מונעת מאתנו לעשות זאת, אנחנו אומרים שהיא מגבילה אותנו. למשל, פחד במה או פחד מטיסות אלו אמונות לא מודעות למרות שאנחנו מאד ערים להשלכות שלהן. גם התחושה "אף אחד לא אוהב אותי" זאת אמונה מגבילה שהשורשים שלה נטועים בהכרה הלא מודעת ושם למודע שלנו יש גישה מוגבלת וגם השפעה מוגבלת. טיפול פסיכולוגי וכל שיטת טיפול שמבקשת ליצור מודעות עצמית בריאה עוסקת למעשה בבנייה של ערוץ תקשורת פתוח בין השכל המודע להכרה הלא מודעת. 

שיטת תטא הילינג, כפי ששמה מרמז, מצאה דרך לקצר את התהליך הזה באמצעות העברת המוח הבוגר למצב תטא לפרקי זמן קצרים. בזמן שאנחנו במצב תטא אנחנו יכולים בקלות רבה הרבה יותר לפרק קשרים בין-עצביים שנוצרו בילדות ודואגים לשמר אמונות מגבילות מסוימות ולבנות במקומם קשרים חדשים שמתאימים לתפיסת העולם הבוגרת שלנו. כך תטא הילינג מצליחה לחולל קפיצות מדרגה נעימות ורכות בהתפתחות האישית

לדוגמה, אם הייתי תינוקת ואמא הפסיקה להניק אותי בגיל צעיר, או חזרה לעבודה למרות המחאות שלי, יכול להיות שפיתחתי אמונה שהיא לא אוהבת אותי. היום, כאדם בוגר שאולי גידל תינוקות בעצמו, אני מבינה שלא דייקתי בהבחנה שלי ושאני לא חייבת להסתובב עד יומי האחרון בתחושה שאמא הפסיקה לאהוב אותי ביום שבו חזרה לעבוד. להפך. כך אולי אגלה שלמעשה היא תמיד אהבה אותי וסבלה יחד איתי מהריחוק ממני. לתובנה הזאת אנחנו קוראים שינוי אמונה ובמצב תטא היא יכולה לקרות בן רגע.

נכון שזה עושה חשק "לעשות עכשיו תטא" ולפתור כמה דברים בחיים?

לוח ארועים

קטגוריות

ספרי תטא הילינג

לרכישת כל ספרי "תטא הילינג" בעברית

מועדון בוקר טוב

תחנת רענון לנפש – רבע שעה של שידור חי יומי שכל כולו קודש ליצירת מציאות

בכל יום נשפוך אור על היבט אחר של החיים שבו האמונות הלא-מודעות שלנו יוצרות מורכבות וקושי ונשתמש בכלים של תטא הילינג כדי לפתור אותן מהשורש.

לטעימה ממועדון הבוקר